تبلیغات
......... قطره باران(نوخندان) ......... - فواید استفاده از سونا

......... قطره باران(نوخندان) .........

الهم عجل لولیک الفرج

فواید استفاده از سونا


 

فواید استفاده از سونا
- پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ورود به سونا، ضربان قلب ۳۰ درصد افزایش یافته و برون ده قلب دو برابر می شود.
جریان خون عمقی کاهش یافته و جریان خون سطحی بدن افزایش می یابد


فشار خون نیز کاهش می یابد.
حرارت پوست تا ۱۰ درجه و حرارت داخلی بدن تا ۳ درجه افزایش پیدا می کند.
عروق سطحی پوست منبسط می گردند.
-
موجب انبساط خاطر گردیده و آرامبخش است.
-
با اتساع عروق خونی و افزایش گردش خون، درد را تسکین می دهد.
-
می تواند فشار خون بالا را درمان کند.
-
پوست بدن را لطیف تر، شاداب تر و روشن تر می سازد.
-
سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.
-
تعریق در سونا سبب دفع سموم، سدیم، الکل، نیکوتین، کلسترول، فلزات سنگین (کادمیوم، سرب، جیوه، روی )، اوره و اسید لاکتیک می گردد. در واقع سونا یک شیوه سم زدایی بسیار کارآمد است.
-
سونا با ایجاد حالت تب مصنوعی، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و مقاومت بدن را در برابر هجوم ویروس ها و باکتری ها افزایش می دهد.
-
بسیار لذت بخش است.
-
بهبود جریان خون و تقویت سیستم قلبی عروقی.

- افزایش انعطاف پذیری مفاصل و عروق خونی بدن.
-
تسکین تنش و خستگی جسمی و روحی.
-
تمدد اعصاب، شل کردن عضلات، رفع گرفتگی عضلات.
-
تسکین درد مفاصل در آرتروز و دیگر بیماری های التهابی.
-
افزایش اکسیژن رسانی به سلول های بدن
-
کاهش و التیام آکنه، اگزما و زخم های پوستی (البته زخم های خشک و بسته)
-
تنظیم و کنترل وزن فعلی.
-
بهبود کیفیت خواب.
-
باز شدن راه های تنفسی.
-
پاک سازی سطح پوست از سلول های مرده
مدت زمان استفاده از سونا
توصیه می شود از کل زمان استفاده از استخر، ۷۵ درصد اول به شنا کردن اختصاص یابد و ۲۵ درصد وقت مابقی به استفاده از سونا اختصاص داده شود.
مدت زمان استفاده از سونا برای افراد تازه کار ۵ تا ۶ دقیقه، در جلسات بعدی تا ۱۵ دقیقه و برای افراد سالمند بیش از ۵ دقیقه توصیه نمی شود.
 
نکات قبل و در حین سونا
-
شستشوی بدن با آب گرم و صابون پیش از ورود به سونا: به دلیل این که عمل تعریق بهتر صورت گیرد و بوی بدن بر اثر گرما متصاعد نشود.
-
نوشیدن یک لیوان آب قبل از ورود به سونا : به جهت پیشگیری از بروز هرگونه عارضه و بهره مندی کامل از خواص سونا.
-
استفاده از حوله :  فرد روی حوله بنشیند تا حوله، قطرات عرق را به خود جذب کند. در غیر این صورت موجب انتشار بوی بد در فضای اتاق خواهد شد.
-
گرمای محیط و یا مدت زمان استفاده از سونا باید به گونه ای باشد که موجب عرق کردن بیش از حد نگردد. تجمع بیش از حد مواد زائد روی پوست، باعث صدمه به آن و بوی بد و ناخوشایند می شود.
-
عرق نکردن نیز موجب تراکم سموم مختلف در بدن شده و بی تردید سلامت فرد در معرض خطر قرار می گیرد.
-
هماهنگ کردن تدریجی بدن با حرارت سونا : به محض ورود، باید چند دقیقه از سکوی پایین و بعد سکوی دوم و در پایان از سکوی آخر استفاده نمود.
افرادی که بیماری ریوی، تنگی نفس و قلب ضعیف دارند، باید زیر نظر پزشک متخصص از سونا استفاده کنند
 
نکات بعد از سونا
-
زیر دوش آب ولرم بروید تا عرق پاک شود.
-
برای خنک کردن بدن از دوش آب سرد و یا از حوضچه آب سرد استفاده کنید.
از حوضچه آب سرد بیش از ۲ تا ۳ بار به شکل غوطه خوردن استفاده نکنید، زیرا حرارت بدن به سرعت پایین آمده و عوارض نامطلوبی مانند: انقباض عضلانی، سرماخوردگی و لخته شدن ذرات چربی در رگ های بدن به وجود می آید.
-
مرحله بعد از سرد کردن: زمان استراحت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی سکو یا صندلی به طوری که پاها کمی بالاتر از سطح بدن قرار گیرد.
-
پیش از آنکه لباس های خود را تن کنید، صبر کنید تا حرارت بدن و ضربان قلب تان کاملا به حالت طبیعی خود بازگردد.
 *
هشدارها
-
مبتلایان به صرع و دیابت مجاز به استفاده از سونا نمی باشند.
-
کودکان زیر ۴ سال از آنجایی که سیستم لنفاوی بدنشان بطور کامل رشد و تکامل نیافته است، نباید به سونا بروند.
-
افرادی که بیماری ریوی، تنگی نفس و قلب ضعیف دارند، باید زیر نظر پزشک متخصص از سونا استفاده کنند.
-
در هنگام استفاده از سونا در صورتی که عوارضی نظیر: سردرد، سرگیجه، رخوت بیش از حد و تپش قلب غیر عادی رخ دهد، باید بلافاصله سونا را ترک نمایید.
-
در هنگام غوطه ور شدن در حوضچه آب سرد، باید سر و تمام بدن در زیر آب قرار گیرد، در غیر این صورت اختلاف دما بین سر و تنه اختلالاتی را به وجود می آورد.
-
افرادی که سابقه فشارخون بالا و یا بیماری قلبی و عروقی دارند، نباید بلافاصله بعد از سونا، دوش آب سرد بگیرند و یا داخل حوضچه آب سرد بروند.
-
خوردن غذا و نوشابه گازدار پیش از سونا و در میان دفعات سونا، کار اشتباهی است.
-
قبل و  بعد از سونا نباید سیگار کشید.
-
ورزش و نرمش در هنگام سونا اشتباه می باشد.
-
درون سونا می توانید حرکات کششی ملایم انجام دهید.
-
بلافاصله بعد از صرف غذا و با معده پر نباید از سونا استفاده نمود. دو ساعت فاصله خوب است.

 



[ پنجشنبه 1391/07/20 ] [ 08:51 ] [ محمد حیدرپور نوخندان ]

[ نظرات() ]